Etiket Arşivi: Röportaj

Hakkı Kuş: “Yenilikçi Bir Tiyatro Anlayışına İhtiyacımız Var”

Türkiye tiyatrosu son yıllarda ciddi bir ivme kazandı. Hiç kuşkusuz ki tiyatroya emek ve gönül verenlerin fedakârlığı, çabası ve ısrarı gerçekleştirdi bu atılımı. Çünkü sahneler birer birer kapanmak zorunda kalıp kendini ifade edebilme alanları gittikçe daralırken bir dinleme, dinlenme çatısı buldu kendine hem seyirciler hem de yaratıcı ekip ile icracılar. Yepyeni meşaleler yandı ellerde, dillerde, gönüllerde ve söz tiyatronun oldu. ... Devamını Oku »

Ayla Algan: “Koroporte’nin Bütün Projelerinde Yer Aldım”

Fotoğraflar: Sedat Tuncay Ayla Algan, ülkemizin kültür-sanat devinimine durmaksızın katkıda bulunan ve bunu büyük bir özveriyle yapan ustaların en önemlilerindendir. Altmış yılı aşan sanat yolculuğunda belki de sayısını kendisinin bile hatırlamayacağı kadar çok filme, oyuna, projeye imza atmıştır. 2000’li yılların başından itibaren ise, “çocuklar için oyunlu klâsik müzik konserleri” şeklinde özetlenebilecek Koroporte’ye dâhil olmuş ve performanstaki Anlatıcı rolünü üstlenmiştir. Biz ... Devamını Oku »

Küçük Salon: “Tiyatro Bizim İçin Gökkuşağı Yakalamak Gibi”

Uzun yıllar boyunca Türkiye tiyatrosuna hâkim olan klâsik anlayış, özel tiyatroların artmasıyla birlikte ciddi bir kırılmaya uğradı. İrili ufaklı birçok mekânda, oldukça farklı ve çeşitli deneysel metinler, rejiler, oyunculuk biçemleri, sahne-seyirci ilişkisi kendine yer buldu. Böylelikle hem teatral algı değişti hem de bu renklilik, beraberinde yeni arayışları getirdi. Biz de tiyatroyla kurdukları bağı romantik bir düzleme oturtmayan, kanıksanmış tiyatro algısıyla ... Devamını Oku »

Muharrem Özcan: “Halk İyi Tiyatro İstiyor”

Fotoğraflar: Sedat Tuncay Uzun yıllar boyunca, Türkiye tiyatrosunun problemleri masaya yatırıldığında akla ilk olarak yerli yazar sayısının azlığı gelirdi. Üzerine dil dökülür, çözüm yolları önerilir ve fakat atılması gereken adımlar bir türlü atılmazdı. Ancak son dönemlerde bu sorun kısmen aşıldı; daha çok kalem sahibi oyun yazmaya başladı. Elbette sorun bitmedi; fakat hiç olmazsa seyri değişti: Ortaya konan eserlerin nitelik sorunu ... Devamını Oku »

İki Kadın Bir Masal: Ezop Sahne

Fotoğraflar: Sedat Tuncay Eğer ki dünyayı seyredilecek, biçilen rollere itaat ederek konup göçülecek bir yer olarak görüyorsanız devasa bir kitabın sayfalarından biri olursunuz. Okunmayı bekler durursunuz. Fakat azıcık geride durmayı becerebildiğinizde, olup bitenlere dışarıdan bakabildiğinizde bir masal kahramanı olmazsınız artık; bir masal yazarsınız. Hatta bazen öyle olur ki ikisini birden yaparsınız. Hem anlatıcı olursunuz hem dinleyici, ışıldayan sahnede hem icracısınızdır ... Devamını Oku »

Yeşim Özsoy: “Yeni Metinleri Sahneleme Konusunda Israrlıyız”

Fotoğraflar: Sedat Tuncay GalataPerform, kurulduğu günden bugüne değin Türkiye tiyatrosuna önemli katkılarda bulunmuştur. Gerek oyunculuk, yönetmenlik, yazarlık atölyelerinin ülkemizdeki tiyatro ortamına kattığı devinimle, gerekse atölyelerde eğitimini tamamlayan sanatçı adaylarını seyirciyle buluşturma azmiyle nice kuruma örnek olacak bir gaye belirlemiştir kendine. Biz de bu çatıyı var eden ve devamlılığını koruyan değerli tiyatro insanı Yeşim Özsoy’a konuk olduk. Bu sezon sahneye taşıdıkları “When ... Devamını Oku »

Aziz Sarvan: “Sadece Okulla Olmuyor Bu İş”

Fotoğraflar: Sedat Tuncay Asırların imbiğinden süzüle süzüle günümüze kadar gelen Türkiye tiyatrosunun harcı, o kadar büyük gayretlerle, öylesine büyük samimiyet ve fedakârlıklarla yoğrulmuştur ki! Saymaya kalkarsak eğer, yığınla isim gelir aklımıza; üstelik bir sürü çığır açıcı da buluruz. Fakat belki de aklımızdan hiç çıkarmamamız gereken olgu şudur: Sahneyi süpürenden ışıkları açıp kapayana, rolünü icra edenden karakterleri yaratana, oyun evrenini kurandan ... Devamını Oku »

Uğur Keleş: “En Büyük Dinamiğimiz Seyircimiz”

Türkiye tiyatrosu kökü derinlerde olan kocaman bir ağaçsa eğer, üzerinde yeşerdiği toprak yedi tepeli bir şehir değil, engin dağların meskeni Anadolu’dur. Eğer ki bir nehre benzeteceksek onu,usul usul akan minicik bir dereden almayız ilhamımızı. Kızılırmak yakışır ona ya da Büyük Menderes, Seyhan, Fırat… Her imar için mimar gereklidir ve Türkiye tiyatrosunu inşa edenler de şehirlerin büyülü cazibesine kapılmamış tiyatro sevdalılarıdır. ... Devamını Oku »

Ersin Umulu: “ Hayalimdeki Kişiler Canlandı”

Ersin Umulu, otuz yılı aşkın bir süredir projeden projeye koşan, oyunculuk ve yönetmenlik yapan değerli bir tiyatro insanıdır. Çok küçük yaşlarda başlayan tiyatro merakı zaman içerisinde tutkuya dönüşür. On sekiz yaşında Çağdaş Sahne’de (Ankara) oynadığı Kafka’nın “Amerika” oyununda icracı olarak sahnedeki yerini alır. Bunu Maria Vargas Llosa’nın “Kent ve Köpekler” adlı oyunu takip eder. İçinde kaynayan ve günden güne yoğunlaşan ... Devamını Oku »

Murat İpek: “Tiyatro Matematikle Büyünün Çarpışmasıdır”

Fotoğraflar: Sedat Tuncay Her insanın mayasında, az ya da çok, estetik zekâ vardır. Çünkü anne karnı başlı başına bir sanat eseridir ve hiç kuşku yok ki içine doğulan tabiat da öyle. Üstelik en safından, pek yoğun hazlısından… Fakat dünyaya gözlerini açtıktan sonra koşullar ve eylemler farklı yönlere çeker kişileri. Kimisi yüceltir bu sanatsal bakışını ve onunla birlikte yücelir; kimisiyse görmezden ... Devamını Oku »