Etiket Arşivi: Röportaj

Ersin Umut Güler: “Tiyatroya Gelmek Seyirciler İçin Bir Eylem Biçimi”

Fotoğraflar: Sedat Tuncay Uzun soluklu, belki de hiç bitmeyecek bir yoğunluk ve yorgunluğun ürünüdür tiyatro; başlangıç eğrisi ile bitiş çizgisinin birbirinden farklı olmadığı bir yolculuk. Aynı şeyi neredeyse aynı biçimde görebilmek, duygudaş olabilmek, hep beraber gülebilmek veya illa gerekliyse birlikte oturup ağlayabilmek isteyenlerin ümit kapısıdır. Hem şimdilerde paralel evrenlere açılan gerçekçi bir sığınak, yol arkadaşı arayanlara dayanıklı bir tutamak… Ve ... Devamını Oku »

Hülya Savaş: “Oynanmayacağını Düşündükleri İçin Yazmıyorlar”

“Türkiye Tiyatrosunda Kadının Yeri”ni anlayabilmek ve anlatabilmek için liman liman dolaşırken yolumuz İzmir’e düştü. Tiyatromuzun nadide bir hanımefendisiyle, Hülya Savaş ile konuştuk. Tanıyan tanır, bilen bilir onu; fakat yazının şahitliği her daim daha makbuldür. Kısa bir göz atalım en özünden geçmişine… Aydın Söke’de doğar Hülya Savaş; ilkokul ve ortaokul eğitimini burada tamamladıktan sonra Ortaklar Öğretmen Okulu’nu bitirir. Beden eğitimi öğretmeni ... Devamını Oku »

Yılmaz Sütçü: “İnsanın Hedwig ile Arkadaş Olası Geliyor”

Dünya kurulalı beri böyledir bu. İnsanların önemli bir kısmı, kendileriyle ilgilenmek yerine başkalarıyla uğraşır ve hatta mümkünse etrafındaki herkesi değiştirmeye, dönüştürmeye çalışır. Kimisinin referansı kutsal gayelerdir ya da bazıları “kültür” adı verir farklılıklara, farklı olanlara tahammülsüzlüğüne… Üstelik türlü ‘zaman’ ve ‘zemin’lerde bazen pek büyük bir azimle ‘zuhur’ eder bu kalıplara sokma dürtüsü. Sınıflamalar yapılır büyük bir heyecanla, dışarıya taşanlar ise ... Devamını Oku »

Yeşim Koçak: “Topuklu Terlik Bir Sembol”

Fotoğraflar: Sedat Tuncay Nedir şu toplum dedikleri? İnsanlar mı onun içindedir, o mu insanların içinde? Kime, neye göre, nasıl şekillenir? Zamanın döngüsü, egemen güçlerin kıskacında şekilden şekile bürünen cansız bir nesne midir? Yoksa hiçbir söz hakkı olmadan, ustasının kendisine hayat vermesini bekleyen bir malzeme mi? Hayır, öyle değil! “Sen-ben yok, biz var!” sözü ile meşrulaştırılmaya çalışılan tek tipliliğin aksine insan ... Devamını Oku »

Emrah Eren: “Her Yer İvan Dolu”

Modern Türkiye tiyatrosu kurulalı beri, içerisinde bulunduğu koşullar sürekli tartışılmış ve yerleşik bir tiyatro kültürüne sahip olabilmemiz için, kendi ekseni etrafında dönen, sayısız çözüm önerisi sıralanmıştır. Kimileri kültür-sanat politikasızlığı ile kapıları dünyaya açılan bir tiyatroya kavuşamayacağımızı almıştır listenin başına, kimileriyse yeni metinleri, çağdaş rejileri yok sayarak kendini gerçekleştirmiş bir tiyatronun eşiğine bile varamayacağımızı… Uzayıp gidecek bu listenin her bir maddesi çok ... Devamını Oku »

Gökhan Erarslan: “Keşke Bazı Tiyatro Erbapları Benim Kadar Cesaretli Olabilse”

Fotoğraflar: Mustafa Varol Yorulmaz Türkiye tiyatrosu genç ve yerli isimleri teşvik edip desteklemekten uzak bir görüntü çizse de birileri iyi işler yapmak için çabalamaktan vazgeçmiyor. Yetenekli oyun yazarı ve yönetmen Gökhan Erarslan da onlardan biri. “Vakti Geldi”, “Paşa Paşa Tiyatro yahut Ahmet Vefik Paşa” ve “Market” ile çeşitli ödüllere lâyık görülen Erarslan, bu sezon tiyatro severlerin karşısına “Beyaz Adam Ağacı ... Devamını Oku »

Arda Aydın: “Her Şey Puslu ve Çok Dağınık”

Fotoğraflar: Sedat Tuncay Ülkemizde tiyatrocu veya tiyatroya dair bir mesleğe sahip iseniz, çok zordur işiniz. Okula girebilmek, mezun olabilmek için döktüğünüz ter veya ustalarınızın kanatları altında çıktığınız sefer kimsenin pek de umurunda değildir esasında. Ustalık eseri bir kıvraklıkla görünür olma eşiğini aşmalısınızdır her şeyden önce. Diyelim ki aştınız. Kurum tiyatrolarının dışında bir yerde ‘alternatif’ veya ‘özel’ bir çaba içerisine girdiyseniz ... Devamını Oku »

Selen Korad Birkiye: “Dramaturg, Türk Tiyatrosunda Ne İdüğü Belirsiz Bir Kavram”

Selen Korad Birkiye, dramaturji denince Türkiye’de ilk akla gelen isimlerden biri. Aynı zamanda akademisyen olan Birkiye, İstanbul Devlet Tiyatrosunda 2001 yılından beri dramaturg olarak çalışıyor. Kendisiyle ülkemizde önemi yeterince anlaşılmayan dramaturjiyi, tiyatromuzun dünyadaki yerini ve tartışma konusu olan güncel meseleleri konuştuk. Türkiye’de bir dramaturg tam olarak ne yapar ya da dramaturg nedir? “Bu ülkede dramaturg ne yapar?” derken, “İstanbul Devlet ... Devamını Oku »

Celal Çimen: “Başarı Tarihsel Bakışla Değerlendirilmelidir”

Hızla değişen dünya düzenine karşı birçoğumuzun hayal gücü de aynı oranda genişlemeye başladı. Bu nedenle eline kamerayı alan, ilginç bulduğu her konuyu hikâyeleştirip bazen kısa bazen uzun metraj filmler çekerek rüştünü ispat etmeye çalıştı. Bir kısmı hayallerine ilk deneyimiyle veda ederken kalanlar sektörde devam kararı aldı. Türk sineması da yıllardır değişik metotlar deneyerek atılım yapmaya çalıştı; ancak hâlâ dünya sinema ... Devamını Oku »

Ayla Algan: “Artık Sanat Kalmadı”

Fotoğraflar: Sedat Tuncay Hiçbir ses kaybolmaz evrende, sadece şiddeti azalır, gittikçe duyulmaz olur –ki teoride böyledir. Ancak bazıları tanımaz bu kuralı, yankılanır durur gök kubbenin altında; her geçen gün yeniden yükselerek. İşte böyle müstesna bir sestir Ayla Algan. Müziğin, tiyatronun ve sinemanın iç içe geçmiş aynalarından sahneye yansıyan ve yaptıkları kadar söyledikleri de hafızalara kazınan yaşamın adıdır. Yunus Emre ile de ... Devamını Oku »